Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on tammikuu, 2017.

Parsakaali-munakas

Kuva
Mikrobiomiystävällinen ruokavalio sisältää proteiineja sekä paljon kasviksia tuoreena  tai höyrytettynä, koska hyvät mikrobit tarvitsevat ruokaa eli ravintokuitua.  
Maukas parsakaali-munakas, joka sopii aamupalaksi, lounaaksi  tai illalliseksi  syntyy alla olevista aineksista:
Annos kahdelle hengelle:
3 luomu kananmunaa  500 g luomu parsakaalia 
2-3 tl luomuoliiviöljyä herbamare-suolaa

Lisukkeeksi voit valita   2 rkl beluga-linssejä (yön yli liotettuja) tai  4 cm pala tuoretta kurkkua kuorittuna per henkilö tai  yhden tomaatin per henkilö
Vaihtelua saat eri mausteilla: ripaus cayennepippuria sopii erittäin hyvin kokeile joskus curry tai curry madras maustetta


Valmistusohjeet: 
Huuhtele ja pilko parsakaali. Höyrytä parsakaalia n. 3 minuuttia eli niin vähän,  että se ei kypsy kokonaan vaan palat jäävät al dente tasolle.
Riko luomumunat paistinpannulle ja anna kananmunien hyytyä.

Älä tule huijatuksi vitamiini-maailmassa

Kuva
Tänä päivänä luomu ja puhtaus on tärkeä arvo ja itsekin aiemmin luotin luomutuotteisiin ja sertifikaatteihin, kunnes opin että luomuleima ei takaa kaikkea. 

Luomusertifioidun tilan tuote, voi olla homeessa ja lisäravinteiden kohdalla tämä on tosi tärkeää.
Ellei jokaista raaka-aine-erää tutkita tarkkaan, voi luomusertifioidun luottotoimittajan tilan vehnänoraassa olla radioaktiivisuutta, hometta tai kasvinsuojeluainetta.
Nämä epäpuhtaudet voivat saastuttaa raaka-aineen siitä huolimatta, että viljelijä toimii eettisesti ja standardien mukaan.
Tänä päivänä altistumme koko ajan enemmän erilaisille kemikaaleille, joten valitse ruokasi ja lisäravinteesi siten, että vältyt turhalta kemikaalikuormalta.


Vitamiineja tarjotaan ylistyssanoin ja laadukkaiden, oikeasti turvallisten tuotteiden tunnistaminen on todella vaikeaa. 

Kaikki puhuvat oman tuotteensa puolesta, laadusta ja puhtaudesta. Tilanne on kuitenkin se, että harva valmistaja testaa puhtautta ja laatua. Usein vastuu siirretään toisaalle.
Miele…

Hullaannu hummukseen

Kuva
Oletko jo löytänyt hummuksen? Hummus on helppotekoinen ja terveellinen ruoka.
 Hummusta löytyy valmiina kaupoista eri makuversioina, ja kikherneitä löytyy  tölkistä, mutta ihan parasta tulee, kun teet sen itse kuivista pavuista alusta asti.

Nauti hummusta välipalana tai iltapalana sellerin,  kukkakaalin, porkkanan tai kurkkutikkujen kaverina.
Proteiinipitoisuuden vuoksi se on erinomainen lisä syödessäsi kasvisruokia. Kikherneissä on proteiineja, kuitua ja hiilihydraatteja.
100 grammassa kik-herneitä on  20 g proteiineja  6,9 g rasvoja 9,5 g hiilihydraatteja/sokereita 12 g ravintokuitua
Kikherneissä on myös mm. rautaa, fosforia, sinkkiä, magnesiumia,  folaattia, tiamiinia, riboflaviinia ja kalsiumia 

Hummus 
Raaka-aineet: 0,5 pussia Luomu kik-herneitä  0,5 dl luomu oliiviöljyä vettä hyvää suolaa (herbamare tai merisuola)
Huuhtele kik-herneet ja liota niitä yön yli (8-9 h) Huuhdo liotetut kikherneet ja keitä niitä kunnes ovat kypsiä. Lisää tehosekoittimeen vettä ja kikherneet sekä suola…