Suolistosairaudet yleistyvät, mistä apu?

Suolistosairaudet yleistyvät nuorilla, eikä syytä tiedetä, uutisoi Helsingin Sanomat 1.9.2013. 

Toimittaja kirjoitti, että nuorten alle 30-vuotiailla suolistotulehdukset ovat yksi nopeimmin yleistyvistä kroonisista sairauksista. Tyypillisimpiä tautimuotoja ovat Crohnin tauti ja colitis eli haavainen paksusuolentulehdus. tässä linkki artikkeliin. 


Mikä on suolistosairauksien taustalla?


Suolistosairauksien taustalla on usein suolistoon jäänyt sulamaton kuona, ummetus ja siihen liittyvä kehon ylihappamuus. 


Mikä siihen johtaa? 


Tietämättömyys tai lyhytnäköisyys. 


Jotkut tietävät mitä kannattaisi tehdä, mutta he eivät tee. He sopeutuvat tilanteeseensa ja opettelevat elämään sen kanssa eivätkä ymmärrä, että se pahenee vähitellen. Tässä lisää tietoa: Ylihappamuus ei ole stabiili vaan pahenee vähitellen.


Mikä hapottaa?


Nykyiset elintavat eli liikkumattomuus tai yletön liikunta (maitohapot happamoivat), stressi (liika työnteko, unettomuus), prosessoidun ruuan syöminen ja juominen (sokeri, alkoholi)


Pahimmat ovat sokeri, prosessoidut viljat, liha- maitotuotteet. Mitä tuoreempaa  ja vähemmän prosessoitua ruoka on, sitä parempi.


Omasta kokemuksesta tiedän, että ratkaisuja löytyy


Olen huomannut, että uusi sukupolvi on hyvin terveystietoinen. Uskon, että internetin välityksellä ihmiset löytävät tietoa ja lähtevät ottamaan vastuuta terveydestään. 


Hankkimalla tietoa ja kokeilemalla itse, on paljon viisaampi. 


Itse kärsin aiemmin ummetuksesta, ilmavaivoista väsymyksestä ja nivelkivuista, enkä ymmärtänyt että nämä harmittomat vaivat olisi olisi mitenkään vaarallisia. 


Kotikasvatuksessa opin, että kurkku ei ole kunnon ruokaa vaan lihasoosi ja  perunamuusi. Vanhemmiltani myös opin, että suvussamme on heikot polvet ja että on ihan normaalia, että nivelkivut tulee 35 vuotiaana.


Onneksi intuitioni ohjasi kokeilemaan joogaa ja opiskelemaan happo-emästasapainoasiaa ja inspiroiduin avokadosta, jota ennen inhosin. 


Nyt voin 47 vuotiaana nauttia elämästäni ilman vaihdevuosioireita, kipuja ja kolotuksia. En kärsi verensokerin vaihteluista, kiukkukohtaukset ovat historiaa samoin lihasheikkous. Mieli on terävä ja keskittynyt koko päivän.


Älä usko rajoittavia ajatuksiasi


Me olemme tosi hyviä valehtelemaan itsellemme. Keksimme hyviä selityksiä miksi muutos ei juuri minulle ole mahdollinen tai miksi se on mahdoton toteuttaa.


Tuntuvatko nämä selitykset tutuilta:


"kyllä muuten, mutta ei ole aikaa" tai

"joo, mutta puhdas & tuore laadukas ruoka on kallista" tai 
"me syömme meidän perheessä samaa ruokaa, minä en ala tekemään monille eri ruokia" 

Suhteuta asioita ja ajattele pitkällä tähtäimellä


Mieti millainen olosi on, jos jatkat samoilla toimintatavoille 5 viikkoa, 5 kuukautta, 5 vuotta, 15 vuotta ja ajattele oloasi pitkällä tähtäimellä. Huomaa syyn ja seurauksen laki.


Olen tavannut ihmisiä, joilta on jo jouduttu poistamaan niin paljon suolistoa, että he ovat olleet pakotettuja syömään nestemäistä ruokaa. Mikään muu ei ole mahdollista. He ovat olleet pakotettuja muutokseen, eikä vaihtoehtoja ole.


Mitä jos itse aloittaisit jo nyt, jotta voit ennaltaehkäistä ja välttää tuollaisen kohtalon.


Aikaisemmin kun en tiennyt asioista, kuormitin kehoani todella paljon eri tavalla. Nyt tällä tiedolla varustettuna ajattelen, että haluan todellakin pysyä hyvässä kunnossa ja satsaan ennaltaehkäisyyn ja hyvinvointiini.


Mieluummin maksan ruuasta ja korkealaatuisista ja toimivista lisäravinteista, joilla pysyn hyvässä kunnossa kuin kärvistelen kipuineni.


Näen ravinnon ja ruuan terveyden eliksiirinä. Kaikki mitä laitan suuhuni, joko rappeuttaa kehoani ennenaikaisesti tai tuovat soluilleni ravinteita ja elinvoimaa. Ja välillä on ihan ok juhlia, sillä kehoni kestää sen. Sitten voin taas huuhtoa kuona-aineet pois kun tiedän miten sen teen. 


Hanki tietoa ja kokeile itse


Mieti lapsiasi ja sitä mihin heitä totutat


Seuraa lapsesi suoliston toimivuutta ja opeta sen tärkeys lapsillesi, jotta he osaavat seurata suolistonsa kuntoa myös muuttaessaan pois kotoa.


Jos lapsi käy isolla hädällä alle kolme kertaa viikossa, kärsii lapsi todennäköisesti ummetuksesta. Usein lasten diabeteksen taustalla on ummetus.


Jos haluat tehdä muutoksia omaan ja/tai lastesi ruokatottumuksiin, tee muutokset pieni askel kerrallaan ja ole sisukas vastustuksesta huolimatta. 


Aloin kiinnostua ravintoasioista lasteni ollessa 9 ja 12 vuotiaat ja kohtasin alussa todella paljon vastustusta muutoksia tehdessäni. Ensin heitin mikron pihalle ja siitähän poru nousi. Sitten lopetin kaupan mehujen ostamisen. Lisäsin kasvisten ja salaattien määrää ja vaihdoin margariinin voihin ja viljat spelttiin. 


Nyt lasteni ollessa omillaan he syövät paljon avokadoa eri muodoissa perunan sijaan ja myös 2 vuotias lapsenlapseni rakastaa avokadoa. Omalla kohdallani ruuanlaittoon käytetty aika on puolittunut kun enää harvoin kypsennän ruokia. Välillä höyrytän kasviksia ja riisinkeitin keittää mustan riisin.



Kokeile reseptejä. Aloita vaikka helpoista raakaruokajälkkäreistä ja marja-avokado-pirtelöistä. Mene raakaruokakurssille (Ery järjestää) ja tutustut uusiin ihmisiin, joilta saat vinkkejä. Jos sellaista ei ole paikkakunnallasi, googlaa netistä tai osta kokkauskirja.

Uusien herkullisten ruokien myötä muutos on helpompaa. Kokeile korvata vehnä ja valkoinen riisi mustalla riisillä ja mustariisinuudeleilla.






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oletko hapan? Mittaa kehosi pH

Tärkeää tietoa kaikille naisille: Naisten sydänkohtausten oireet eivät yhtä ennustettavissa kuin miesten

Apua ummetukseen ja ruuansulatusongelmiin